پله برقی چیست | انواع | نحوه نصب | مشخصات فنی

ارسال: بروز رسانی: ۱۴۰۲/۴/۱۴

پله برقی چیست | انواع | نحوه نصب | مشخصات فنی

آشنایی با پله برقی 

پله برقی یکی از ابتکارات نوآورانه در زمینه حمل و نقل افراد است که به آن ها این امکان را می دهد که به راحتی و بدون نیاز به تلاش فیزیکی، از یک سطح به سطح دیگری بروند. کم کم با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی پله برقی به عنوان جایگزین راه‌پله‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. هدف اصلی این پله‌های برقی، امکان جابجایی سریع‌تر افراد در ارتفاع‌های بالا و مناطقی با ترافیک شدید بوده است تا جابه جایی با سرعت بالایی انجام شود. این دستگاه معمولاً در ساختمان ها، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و مراکز خرید نصب می شوند و جزئی اساسی از زیرساخت های شهری مدرن به حساب می آید.

پله برقی از سیم پیچی دائمی تشکیل شده است که پله ها را به صورت مستمر حرکت می دهد. این سیم پیچ در قسمت پایینی و بالایی پله قرار دارد و با چرخاندن سیم، پله ها به صورت پیوسته بالا یا پایین حرکت می کنند. برای افزایش ایمنی، پله ها با پوشش ضد لغزشی، مانند روکش مخصوص یا مواد ضد لغزش دیگر پوشیده می شوند. نحوه عملکرد پله برقی بسیار ساده است؛ در یک چرخه مداوم، پلکان‌های پله برقی همواره در حرکت هستند و پله‌های پنهان دقیقاً زیر پله‌های بالایی قرار می‌گیرند. موتوری که برای این نوع پله‌ها استفاده می‌شود، باید توانایی تحمل وزن افرادی که بر روی آن ایستاده‌اند را داشته باشد.

تاریخچه پله برقی :

تاریخچه پله برقی به سال ۱۸۹۹ برمی‌گردد، زمانی که چارلز دالین (Charles D. Seeberger)، یک مخترع آمریکایی، دستگاهی را اختراع کرد که با استفاده از سیم‌های چرخنده و کشش آن‌ها، حرکت مستمری را برای پله‌ها فراهم می‌کرد. این دستگاه برای اولین بار در معرض عموم قرار گرفت و در نمایشگاه بین‌المللی پاریس سال ۱۹۰۰ به نمایش گذاشته شد و در آن زمان به نوآوری فوق‌العاده‌ای تبدیل شد. 

پس از اختراع دالین، تلاش‌های بیشتری برای بهبود و ساخت پله‌های برقی صورت گرفت. یکی از این تلاش‌ها توسط جسپر هولینزهدر (Jesse W. Reno) بود که در سال ۱۹۰۶ یک پله برقی با نام «انتقال پایما» را ساخت. این پله برقی برای اولین بار در مسابقات جهانی لوییزیانا سالن‌ها نمایش داده شد. پله برقی هولینزهدر تا حد زیادی شبیه به پله‌های برقی امروزی بود، با این تفاوت که در ابتدا و انتهای آن از طریق یک سیستم باند نقاله افراد به پله وارد می‌شدند و پس از آن روی پله حرکت می‌کردند. در سال‌های بعد، دستگاه‌های پله برقی به طور پیوسته توسعه یافتند و فناوری‌های جدیدی برای بهبود عملکرد و ایمنی آن‌ها به کار گرفته شد. در حال حاضر، پله برقی‌ها به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می‌شوند و توسعه‌های مختلفی را در زمینه طراحی، ساخت و ایمنی آن‌ها انجام گرفته است.

کاربرد پله برقی:

این پله‌ها در اماکن مختلفی مانند فروشگاه‌ها، مراکز خرید، استادیوم‌ها، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی استفاده می‌شوند. در هر کدام از این مکان‌ها، پله برقی با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، کاربردهای خاص خود را دارد. برای مثال، در فروشگاه‌ها و مراکز خرید، پله برقی به راحتی اجازه می‌دهد تا خریداران و مشتریان با کالاهای خریداری شده‌شان به سرعت، از طبقه‌ای به طبقه‌ی دیگر بروند. در استادیوم‌ها و فرودگاه‌ها، پله برقی نقش بسیار مهمی در تسهیل و جلب رضایت مسافران و علاقه‌مندان به رویدادهای ورزشی ایفا می‌کند. از طرف دیگر، در ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی مانند ایستگاه مترو و ایستگاه قطار، پله برقی به مسافران کمک می‌کند تا با سرعت به پله‌های مترو و قطار بروند و تأخیری در سفرهایشان نداشته باشند.

انواع پله برقی:

پله برقی خانگی :از این پله برقی ها می توان در منزل برای افراد کم توان و ناتوان که قادر به بالا رفتن از پله ها نمی باشند استفاده کرد.معمولا بین دو طبقه خانه می باشند.

پله برقی گرد:معمولااین نوع پله برقی گرد با نام های اسپیرال (spiral) یا حلزونی در بازار موجود است ولی قیمت آنها بسار گران می باشد و فقط شرکت میتسوبیشی آن را تولید می کنند.

 




مجموعه قوانین | انتقاد و پیشنهاد | درباره ما